Brigáda vo Volkswagene - kyselina, pot a ponižovanie
1. december 2012
Prvý opis brigády, ktorý sme dostali po začatí kampane Ideš na  brigádu?, poukazuje na otrasné podmienky z hľadiska bezpečnosti a  ochrany zdravia pri práci, na praktiky ako je práca bez zmlúv či  odoberanie občianskych preukazov, ale aj na ponižovanie pracovníkov.  Lenka približuje nielen podmienky, ale aj ako konala v situácii, na  ktorú nebola pripravená. Ak ti napadá niečo iné, čo by sa dalo robiť,  máš podobnú skúsenosť alebo máš záujem s danou vecou niečo robiť, určite  sa nám ozvi.
Som študentka a popri škole pracujem už cca dva  mesiace cez víkendy vo Volkswagene v Bratislave na dohodu o brigádnickej  práci študenta. Nepracujem tam stále, ale len keď si poviem a majú pre  mňa voľné miesto, tak idem, lebo vyplácajú mzdu na ruku po zmene.
Funguje  to tam asi tak: Človek zavolá deň-dva dopredu šéfovi, že by chcel  pracovať, a ten mu povie, na aký termín a o koľkej sa má dostaviť pred  bránu. Ak je tam prvý raz, zoberú mu občiansky na celý deň, o čom som si  myslela, že je protizákonné. Neexistuje tam žiadna zmluva, pracuje sa  len po predložení občianskeho a podpísaní nástupu na zmenu. Ja som  chodila vždy na 5:30. Človek nikdy nevie, keď ide do práce, či bude  pracovať 8, 10, 12, a niekedy aj 16 hodín. Pred tou bránou je kopa ľudí,  mladých, starých, žien, mužov, bývalých trestancov za pokus o vraždu  niekedy vraj aj tehotné, proste ľudia všeho druhu. Po predložení  občianskeho preukazu vám SBSkár požičia kartu pre návštevníka, pomocou  ktorej sa dostanete cez turniket. Za vrátnicou potom títo ľudia všetci  čakajú na šéfa, ktorý číta mená a rozdeľuje ľudí do jednotlivých  výrobných hál. 
V každej hale sídli iná upratovacia firma. V  pozícii vám nadriadeného je majster z tejto firmy, ktorý triedi náradie a  zadáva robotu. Väčšinou sú to upratovacie práce, drhnúť špinu alebo  čosi zametať a podobne. Majster určuje aj prestávku. Jedna z týchto  firiem (Slovclean) robí prestávky akoby naschvál vtedy, keď nie je  otvorený ani jeden bufet a ľudia si nemajú ani kde čo kúpiť jesť, a  dokonca ani prestávku v práci neprepláca. Druhá (Tip-top servis)  prepláca. Ak si nerobíte svoju prácu tak, ako si to predstavuje majster,  tak sa na vás sťažuje človeku, čo vás ako brigádnika zamestnáva, a ten  vám tam už nemusí druhýkrát poskytnúť prácu. Vtedy je veľmi ťažké  vysvetľovať majstrovi napríklad to, že je tá špina zažratá a nejde to  vydrhnúť. Koniec zmeny je niekedy dosť prekvapujúci, lebo ľahko sa môže  stať, že pracujete o hodinu dlhšie a nikoho nezaujíma, že ste už mali  skončiť, len nech je vydrhnuté to, čo kázali, že má byť. Nadčasy nikto  neprepláca. Keď už aj konečne dorobíte, stáva sa že trčíte v  kilometrovej šóre ľudí na výplatu. To spôsobuje, že ľudia trčia potom  niekedy aj hodiny pred automobilkou, lebo spoje k nej sú veľmi chabé.
Toľko  k utvoreniu si obrazu o tejto práci, a teraz k mojej skúsenosti: Prvá  zlá skúsenosť bola hneď druhý deň. Dali ma pracovať pod takú staršiu  majsterku – na pohľad príjemnú pani. Tá nám, mne a mojej kamarátke,  prikázala drhnúť dáke skrinky, okná, dopravníky, zdvíhacie zariadenia a  podobne. Keďže nám nedala ani handry, ani čistiace prostriedky, a  odišla, tak sme si s kamarátkou sadli na zem a čakali. Dotyčná pani  majsterka sa dovalila po pätnástich minútach a rozvrieskala sa po nás,  že čo sedíme na zemi, keď nám zadala robotu. Čo je komické, dajako si  nedala vysvetliť, že nemáme čím pracovať. Neskôr sa sťažovala nášmu  šéfovi, že sme sedeli. Keď sme sa aj konečne dali do roboty, museli sme  všetko utierať tri razy (aj keď to bolo čisté). Jej práca spočívala v  tom, že chodila okolo nás a vrieskala po nás, keď sme si vytiahli mobil a  pozreli sa na hodinky alebo si sadli k umývaniu klimatizácie, ktorá  bola na zemi. Vraj máme kľačať. Mňa si potom po obednej prestávke  zobrala nabok a dala mi umývať akési trubky a hrdzu z dákych vaničiek.  Asi päť metrov odo mňa kamarátka robila čosi veľmi podobné. Pri tejto  práci mi robotník, ktorý bol nado mnou, zhodil na hlavu asi z metrovej  výšky dve cca trojkilové lišty, po čom sa mi zatočila hlava, prišlo mi  zle a ľahla som si na zem. Majsterka nebola na dosah, takže som jej to  nemala ako oznámiť. Neskôr som sa dozvedela, že vraj si zavolali moju  kamarátku a povedali jej, nech nabudúce nechodím, keď v práci ležím na  zemi. Tá mi vybavila, že síce môžem prísť, ale dajú ma robiť do inej  haly. Ja som sa o tomto celom dozvedela asi až o týždeň neskôr. Druhá  a zatiaľ najhoršia skúsenosť bola v lakovni. Prácu v lakovni už poznám,  predtým som tam čistila sušičky na autolak. Majster tohto úseku bol  podľa rečí mojich spolupracovníkov vraj najlepší majster široko ďaleko.  Tým, že to bol známy mojej kamarátky, ústretovo sme mu ostali asi dva  alebo trikrát robiť nadčas. Neviem, nejako som mu nepadla do oka alebo  čo – aj s mojím priateľom nás nechával robiť ešte dlhšie ako ostatných a  ešte aj ich nedokončenú robotu. Ani raz sme nepovedali ani pol slova.  No naposledy som tam šla sama. Dal ma pracovať na akési vývodové  vežičky, čo neviem ani na čo slúžia, no viem, že je v nich 54 stupňov, a  to nepreháňam – presne toľko ukazoval teplomer. Keď som mala proti tomu  výhrady, dozvedela som sa, že som fajnová a že má pre mňa dobrú správu,  lebo v druhej vežičke je len 50 stupňov. To, že človek si môže poškodiť  zdravie už aj krátkou prácou v takýchto podmienkach, sa vo VW zjavne  ignoruje (odporúčam pozrieť si Vyhlášku č. 544/2007 Z. z. o  podrobnostiach o ochrane zdravia pred záťažou teplom a chladom pri  práci: http://www.uvzsr.sk/docs/leg/544_2007_ochrane_zdravia_pred_zatazou_teplom.pdf, ako aj ďalšie materiály súvisiace s BOZP).  V týchto priestoroch, ktoré boli celkovo štyri (v jednej vežičke dve  miestnosti) som v troch mala vyleštiť podlahu a vo štvrtom drhnúť  kondenz
Druhá  a zatiaľ najhoršia skúsenosť bola v lakovni. Prácu v lakovni už poznám,  predtým som tam čistila sušičky na autolak. Majster tohto úseku bol  podľa rečí mojich spolupracovníkov vraj najlepší majster široko ďaleko.  Tým, že to bol známy mojej kamarátky, ústretovo sme mu ostali asi dva  alebo trikrát robiť nadčas. Neviem, nejako som mu nepadla do oka alebo  čo – aj s mojím priateľom nás nechával robiť ešte dlhšie ako ostatných a  ešte aj ich nedokončenú robotu. Ani raz sme nepovedali ani pol slova.  No naposledy som tam šla sama. Dal ma pracovať na akési vývodové  vežičky, čo neviem ani na čo slúžia, no viem, že je v nich 54 stupňov, a  to nepreháňam – presne toľko ukazoval teplomer. Keď som mala proti tomu  výhrady, dozvedela som sa, že som fajnová a že má pre mňa dobrú správu,  lebo v druhej vežičke je len 50 stupňov. To, že človek si môže poškodiť  zdravie už aj krátkou prácou v takýchto podmienkach, sa vo VW zjavne  ignoruje (odporúčam pozrieť si Vyhlášku č. 544/2007 Z. z. o  podrobnostiach o ochrane zdravia pred záťažou teplom a chladom pri  práci: http://www.uvzsr.sk/docs/leg/544_2007_ochrane_zdravia_pred_zatazou_teplom.pdf, ako aj ďalšie materiály súvisiace s BOZP).  V týchto priestoroch, ktoré boli celkovo štyri (v jednej vežičke dve  miestnosti) som v troch mala vyleštiť podlahu a vo štvrtom drhnúť  kondenz  (čierna  špina, čo ide dole len koncentrovanou kyselinou). Majster povedal, že  chce tú vežičku znútra striebornú, ako boli tie ostatné. Nafasovala som  „papierovú“ kombinézu, koncentrovanú kyselinu, respirátor, gumené  rukavice, okuliare a nejaké handry. Keďže mám atopickú dermatitídu,  začali sa mi v kombinéze zaparovať ruky a skončila som s červenými  svrbiacimi fľakmi. Keď som si vyhrnula rukávy, kyselina mi stekala po  rukách, a neskôr to už bolo totálne jedno, keďže kombinéza bola  premokavá a kyselina sa k mojim rukám dostala tak či tak. Vyhľadala som  teda majstra a poprosila ho, či na to čosi nemá, a ten ma len zdrbal, že  načo chodím pracovať do fabriky s ekzémom. To, že som tam bola x-krát  predtým a nič mi nebolo, mu nestačilo. Povedal mi, že nič na to nemá a  že tam nemá koho druhého dať, takže to musím dorobiť. Keď som chcela  aspoň trápny obväz, povedal že ani ten nemá a že si to mám chodiť  umývať. Tak som poctivo chodila každých 10 minút a keď už to bolo  neznesiteľné, šla som radšej vymetať ďalšie tri miestnosti, kde nebolo  treba používať kyselinu. Tesne pred prestávkou prišiel na kontrolu a  tváril sa, jak keby som mu večeru zjedla. Pozrel iba do tej jednej, kde  bol kondenz, na ostatné sa vykašľal, hoci som mu povedala, že sú hotové.  Po prestávke, keď som sa znova pustila do roboty, došiel ešte aj s  mojím šéfom. Neviem, či mi v tom teple nedoplo, že sa na mňa majster  sťažoval, ale šéf mi začal nadávať, že mám robiť rýchlejšie. Tak som mu  vysvetlila, že je tam teplo a tá špina nejde dole, no on v polovici  môjho prehovoru odišiel. Nakoniec vysvitlo, že mu majster povedal, že  som za pol dňa nestihla spraviť ani jednu stenu tej miestnosti (na to,  že ďalšie tri miestnosti boli hotové, pozabudol). Ku koncu zmeny, keď  som už nevládala drhnúť strop od kondenzu, keďže som mala od respirátora  v oblasti úst červené fľaky a vyrážky, ktoré svrbeli (predpokladám, že  ho po predchádzajúcom použití nedezinfikovali) a kyselina mi stekala na  hlavu, ma majster preradil vysávať sušičku na autolak, ktorá bola cca  150 metrov dlhá a prístup ešte zhoršoval dopravník umiestnený v strede.  Povedal, že ju musí mať v ten deň povysávanú, a každú väčšiu nečistotu,  čo nejde povysávať, odšpachtlovanú. Keď mi dal túto robotu, bolo pätnásť  minút pred fajrontom. Keď som mala povysávaných prvých 20 metrov,  pozrela som na hodiny a bolo 17:30 (mala som pracovať od siedmej do  piatej poobede). Dosť som sa ponáhľala na autobus, takže som odniesla  všetky veci do výlevky a opatrne sa vyparila preč, nech ma majster  nevidí. Dole pri odovzdávaní sa ma ďalší pracovník VW pýtal, že či som  to ja tá lenivá, na ktorú sa majster sťažoval.
(čierna  špina, čo ide dole len koncentrovanou kyselinou). Majster povedal, že  chce tú vežičku znútra striebornú, ako boli tie ostatné. Nafasovala som  „papierovú“ kombinézu, koncentrovanú kyselinu, respirátor, gumené  rukavice, okuliare a nejaké handry. Keďže mám atopickú dermatitídu,  začali sa mi v kombinéze zaparovať ruky a skončila som s červenými  svrbiacimi fľakmi. Keď som si vyhrnula rukávy, kyselina mi stekala po  rukách, a neskôr to už bolo totálne jedno, keďže kombinéza bola  premokavá a kyselina sa k mojim rukám dostala tak či tak. Vyhľadala som  teda majstra a poprosila ho, či na to čosi nemá, a ten ma len zdrbal, že  načo chodím pracovať do fabriky s ekzémom. To, že som tam bola x-krát  predtým a nič mi nebolo, mu nestačilo. Povedal mi, že nič na to nemá a  že tam nemá koho druhého dať, takže to musím dorobiť. Keď som chcela  aspoň trápny obväz, povedal že ani ten nemá a že si to mám chodiť  umývať. Tak som poctivo chodila každých 10 minút a keď už to bolo  neznesiteľné, šla som radšej vymetať ďalšie tri miestnosti, kde nebolo  treba používať kyselinu. Tesne pred prestávkou prišiel na kontrolu a  tváril sa, jak keby som mu večeru zjedla. Pozrel iba do tej jednej, kde  bol kondenz, na ostatné sa vykašľal, hoci som mu povedala, že sú hotové.  Po prestávke, keď som sa znova pustila do roboty, došiel ešte aj s  mojím šéfom. Neviem, či mi v tom teple nedoplo, že sa na mňa majster  sťažoval, ale šéf mi začal nadávať, že mám robiť rýchlejšie. Tak som mu  vysvetlila, že je tam teplo a tá špina nejde dole, no on v polovici  môjho prehovoru odišiel. Nakoniec vysvitlo, že mu majster povedal, že  som za pol dňa nestihla spraviť ani jednu stenu tej miestnosti (na to,  že ďalšie tri miestnosti boli hotové, pozabudol). Ku koncu zmeny, keď  som už nevládala drhnúť strop od kondenzu, keďže som mala od respirátora  v oblasti úst červené fľaky a vyrážky, ktoré svrbeli (predpokladám, že  ho po predchádzajúcom použití nedezinfikovali) a kyselina mi stekala na  hlavu, ma majster preradil vysávať sušičku na autolak, ktorá bola cca  150 metrov dlhá a prístup ešte zhoršoval dopravník umiestnený v strede.  Povedal, že ju musí mať v ten deň povysávanú, a každú väčšiu nečistotu,  čo nejde povysávať, odšpachtlovanú. Keď mi dal túto robotu, bolo pätnásť  minút pred fajrontom. Keď som mala povysávaných prvých 20 metrov,  pozrela som na hodiny a bolo 17:30 (mala som pracovať od siedmej do  piatej poobede). Dosť som sa ponáhľala na autobus, takže som odniesla  všetky veci do výlevky a opatrne sa vyparila preč, nech ma majster  nevidí. Dole pri odovzdávaní sa ma ďalší pracovník VW pýtal, že či som  to ja tá lenivá, na ktorú sa majster sťažoval.
A toto nie sú  jediné problémy. Veľa zamestnancov sa sťažuje na šikanu, že sa k nim  správajú ako k opiciam a nie ľuďom, že sa nestíhajú najesť, lebo len  cesta do jedálne im trvá pätnásť minút tam a pätnásť naspäť, že robia v  nepredstaviteľných horúčavách a podobne. Ja som si tiež od stálych  zamestnancov Slovcleanu vypočula na jednej zmene veci typu, že sme: „...  vyjebanci zdola, čo minuli všetok Indus“ a podobne.
Riešenie v  takýchto situáciách, kde sa bojíte o vlastné peniaze, keďže za každú  hlúposť sa vám vyhrážajú strhnutím jednej hodiny z platu, sa nachádza  ťažko. Mojou voľbou boli neposlúchnutia absurdných príkazov majstrov  alebo prispôsobenie si práce pre seba. Po tomto mojom drobnom vyčíňaní,  ako napríklad zdrhnutie z práce bez vedomia majstra, som ho stretla na  ďalší krát na chodbe vo VW a zazeral po mne, zrejme som mu tým zdrhnutím  uškodila. Ale nevadí, keby sa ku mne správal ako človek určite by sme  sa na tej práci dohodli, lenže keď sa správa povýšenecky k ľuďom, od  ktorých niečo chce, tak nech nečaká, že budú skákať, ako píska, plniť  nezmyslené príkazy a ešte aj v zlých podmienkach. Bola to taká moja  drobná výhra, cítila som sa lepšie sama pred sebou.
Ešte existuje  jedna možnosť v takýchto prípadoch. Ak si človek vopred vytelefonováva  prácu, tak sa môže spýtať, ku ktorému majstrovi ho pravdepodobne  pridelia alebo či by mu neurobili láskavosť a nedali ho robiť do nejakej  inej haly. Tresnúť mopom o zem na pracovisku a povedať si kašlem na vás  moc nepomáha, lebo môže sa stať, že vám nepreplatia odrobené hodiny.
To,  že vám zoberú občiansky, pracujete bez zmluvy, ste vystavený drzému  zaobchádzaniu zo strany majstrov a buzerácii a okrem toho pracujete  skoro až v neľudských podmienkach, nie sú ani zďaleka jediné problémy,  ktoré sa môžu vyskytnúť na pracovisku. Dôležité je im čeliť a pokúsiť sa  to zmeniť, lebo pokiaľ sa zamestnanec neozve, tak vášmu šéfovi to  samému nenapadne.
Lenka Fandelová
Ďalšie informácie:
Kampaň Ideš na brigádu?