Priama akcia je solidárny zväz pracujúcich,
ktorý sa sústreďuje na riešenie problémov
na pracovisku a v komunite, a na organizovanie solidárnych akcií za práva a požiadavky
pracujúcich na Slovensku aj v zahraničí. Od roku 2000 je sekciou Medzinárodnej asociácie pracujúcich (MAP), ktorá v súčasnosti združuje zväzy a skupiny z 21 krajín sveta.



Ako pracuje človek, ktorý vám skazí deň
 
1. október 2013
 
Zažil to asi každý z nás. Zazvoní nám telefón, zdvihneme a tam sa ozve: „Dobrý deň, pri telefóne XY zo spoločnosti Z. Našli by ste si na nás chvíľočku čas?“ Väčšina hovorov sa končí v tejto fáze tým, že zložíme alebo sa vyhovoríme. Pracovník call centra vytočí priemerne za 6-hodinovú zmenu okolo 250 čísel, z toho približne pri 230 sa to končí podobne. Kto sú títo pracovníci? Prevažne mladí ľudia, ktorí nemajú pri dnešnej vysokej nezamestnanosti veľa možností vyberať si, ak chcú pracovať na dohodu alebo skrátený úväzok. Vyše tretina týchto ponúk je momentálne na pozíciu telefonický operátor. Presne toto bol aj môj prípad.
 
S prácou telefonickej operátorky som už mala dvojročnú skúsenosť. Obvolávala som ľudí a zisťovala, ako na nich pôsobia reklamné slogany a aký slogan sa hodí pre akú banku, paušál a podobne. Nová pozícia si však vyžadovala niečo úplne iné. Malo ísť o predaj.
 
Už na pracovnom pohovore som bola ubezpečená, že klienti onej firmy nie sú vôbec takí odmietaví, ako som zvyknutá z prieskumov trhu, lebo sú to dlhoroční zákazníci firmy. Vtedy som netušila, že slovo „dlhoroční“ sa dá chápať ako „nakupovali u nás naposledy v roku 2001 a je dosť možné, že si to ani nepamätajú“.
 
Zoznámenie sa s prácou
 
Po pohovore som bola pozvaná na trojdňové (18-hodinové) školenie, čo bolo pre mňa šokujúce. Nevedela som pochopiť, prečo sa potrebujeme tri dni školiť v telefonovaní.  Neučili nás telefonovať, ale predovšetkým čo najšikovnejšie manipulovať s ľuďmi, čo je, ako som sa neskôr presvedčila, pri predaji cez telefón to najdôležitejšie. Počas týchto troch dní sme si mohli predávané produkty vyskúšať. Neustále sme od budúcich šéfov počúvali, aké sú kvalitné a ako vedia skvalitniť život. Pracovníci zmanipulovaní nadriadenými vedia zrejme najlepšie zmanipulovať zákazníkov...
 
Najviac ma znechutilo, akým spôsobom sa tovar nanucuje. Existuje zoznam pripravených dôvodov, prečo by ľudia mohli nechcieť daný produkt, a ako reagovať, aby si ho nakoniec aj tak kúpili. Používa sa tu psychická manipulácia, ako napríklad otvorené, pozitívne či sugestívne otázky, falošné pochvaly a podobne. Základom je:
  • Získať si dôveru (usmievaním sa, predstieraním nadšenia, chválou, aký je pre nás zákazník výnimočný).
  • Spoznať jeho priority (preskúmať, čo v minulosti kupoval) a ak náhodou niečo reklamoval, bude najlepšie, ak sa nedozvie, že mu teraz volá tá istá firma. Jednoducho je to možné takto: call centrum pod svojím menom zabezpečuje predaj produktov iných firiem, ktoré sú často známe napríklad z médií. Ak boli zákazníci nespokojní s produktmi týchto firiem a hneď na začiatku dostanú informáciu, že im zasa núkam tovar tej istej firmy, je väčšie riziko, že sa odmietnu so mnou rozprávať. Keď veci predáva call centrum ako súkromná firma s odlišným názvom, zákazníka to zmätie.
  • Vzbudiť nákupné správanie (vytvoriť pocit, že život človeka je teraz ťažký, robí zbytočnú robotu, a mal by si kúpiť isté produkty, aby sa mu žilo lepšie, alebo aby si povedal: „Mám peniaze a teraz ich chcem minúť a urobiť si radosť“, na čo sa používajú napríklad frázy typu: „Len a len pre vás máme práve teraz zľavy“ alebo „Spýtam sa šéfa, či vám môžem dať darček“ – ten bol zvyčajne buď úplne nanič, alebo bol už súčasťou balenia).
  • Prispôsobiť svoju taktiku slabinám zákazníka („Pán XY, naozaj ma zaujíma len a len vaša spokojnosť“).

Ako vyzerá bežný pracovný deň
 
Pri tejto práci musí byť človek psychicky veľmi odolný. Z 25 ľudí, ktorí prišli prvý deň na školenie, nás zostalo posledný deň deväť. Keď som s prácou po dvoch mesiacoch skončila, z tých deviatich tam zostali štyria... Jednoducho nemôžete mať povahu, ktorú vyvedú z rovnováhy bežné stresové situácie. Je neprijateľné, aby bol pracovník call centra náchylný podľahnúť tlaku pri nepríjemných klientoch, ktorí operátorom neraz vulgárne nadávajú, lebo ich pri niečom vyrušili. Ak chce byť človek v tejto práci úspešný, potrebuje aj istú dávku arogancie, schopnosť klamať a sebeckosť.
 
Pri predávaní produktov prostredníctvom telefónu sa dostanete do situácie, keď klienta daný produkt zaujal, ale nemá naň peniaze, alebo si ho odmietne kúpiť z iného dôvodu. Ľudia sa tiež často sťažujú na situáciu, v ktorej sa nachádzajú. Úlohou predajcu je počúvať, ale nevnímať – nezaujímať sa o to, že človeku odrezali nohu alebo mu nedávno zomrela manželka... Mojou úlohou bolo predávať, a to s čo najväčším ziskom. Že mu odrezali nohu je pre mňa len znak, že mu nemám predávať topánky. Že mu zomrela manželka len to, že potrebuje niečo, čo mu „uľahčí“ varenie. V momente, keď sa ľudia začnú sťažovať, je pripravený koncept: empatia – zovšeobecnenie – argument – benefit.
 
V praxi to vyzerá nasledovne: „Pani XY (oslovovať zákazníka je jeden zo spomínaných psychologických faktorov – vraj to vzbudzuje dôveru), ja naozaj chápem, že sa nachádzate v ťažkej finančnej situácii a že s dôchodkom 300 eur mesačne nemôžete veľmi vyskakovať. Občas sa v mojej práci stretávam s tým, že ľudia sa sťažujú, že nemajú peniaze. Predsa len tie dôchodky v dnešnej dobe v SR nie sú príliš vysoké, čo si budeme hovoriť. Ale tento skvelý (používať čarovné slovíčka „skvelý,“ „revolučný,“ „úžasná zľava“ je jednou zo základných vecí pri predaji) hrniec vám peniažky skôr šetrí. Viete, nemusíte variť tak dlho – šetríte energiu, určite sa vám to ukáže na zúčtovaní. Je to naozaj úžasná akcia, nabudúce to už nemusíte kúpiť za takú skvelú cenu a máme naozaj posledné kusy na sklade.“
 
Pri benefitoch sa na záver po „nalomení“ zákazníka zdôrazňujú prázdne sklady. Na 90% to nie je pravda. Používa sa to preto, lebo človek si nemá možnosť túto informáciu overiť. Vyvoláva v ňom pocit „musím si to rýchlo kúpiť, lebo potom to už nebudú mať“ a „asi to je kvalitný produkt, keď sa tak dobre predáva“. Skutočnosť je však iná a dobre ju ilustruje nasledujúca situácia. Často sa stáva, že človek povie: „Poradím sa s manželom.“ Vtedy máme reagovať zhruba takto: „Rozumiem, pani XY. Každý sa občas potrebujeme poradiť. Ale vy ste žena, vás sa manžel pýta, keď kupuje klince alebo vŕtačku? Navyše, pri zakúpení klubového členstva môžete ten mixér skúšať 30 dní a uvidíte, že manžel sa bude vedieť lepšie rozhodnúť, keď mu s ním navaríte.“ Väčšinou tento argument nezaberá a 90% objednávok stroskotá, lebo keď sa chcú klienti naozaj poradiť, tak to zrejme myslia vážne. Navyše rodinný príslušník danej osobe väčšinou schladí hlavu od nákupnej horúčky, ktorú som ja povinná v ľuďoch vyvolávať. „Emócie vzbudzujú nákupné správanie“ – túto vetu som od šéfov počúvala dennodenne.
 
Plán firiem „ako predať“ fungoval nad moje očakávania. Kto to všetko dodržiava, naozaj predá najviac. Ľudia sú však schopní vycítiť, kto je s tým, čo vraví, naozaj stotožnený, a kto na to takpovediac nemá žalúdok. Veľmi ma prekvapil jeden zákazník: „Vy asi nie ste dostatočne presvedčená o tom, čo robíte...“ Po mojich námietkach, že ako to myslí a že mi tá práca neprekáža, sa rozosmial a povedal, že ma chápe a že aj on si dobre uvedomuje monitorovanie hovoru.
 
Pracovné prostredie plné konkurencie
 
Človek je ustavične pod tlakom šéfov a iných zamestnancov, aby predával. „Motivuje“ ho finančná odmena a individuálne stretnutia s nadriadenými. Výška variabilnej zložky platu sa odvíja od predaja. Robia sa aj rôzne denné či mesačné súťaže. Kto predá najviac produktov X za mesiac, dostane produkt X zadarmo, alebo bude volať „lepším“ zákazníkom. Na individuálnych stretnutiach zasa šéf hodnotí hovory, ktoré si vypočul, a hovorí, čo zlepšiť. Môj kameň úrazu bola nejestvujúca osobná skúsenosť s produktom a počet „ponúknutých“ produktov (slovo ponuka/ponúkať ľudia údajne nenávidia – bolo zakázané).
 
Stále na nás tlačili, aby sme zdôrazňovali osobnú skúsenosť s produktmi, ktorú sme samozrejme väčšinou nemali. Cítila som sa maximálne hlúpo, keď som mala počas telefonátu v plnom call centre vysloviť klamstvo a všetci prísediaci vedeli, že klamem. Rovnako hlúpo som sa cítila, keď klamali kolegovia. Na moje námietky, že klamať neviem a či sa to nedá bez toho, mi bolo povedané: „Čo ti na tom vadí? Veď ten klient ťa nevidí.“ Povedať šéfovi, že ten klient, čo tiež určite niekde pracuje a živí rodinu, mi je bližší ako zisk firmy a želania človeka, čo sedí celý deň na riti v kancli, som sa logicky neodvážila.
 
Keď nám prvý raz na školení verejne oznámili, že budeme musieť používať takéto „drobné zavádzanie“, hneď mi napadlo, že ak šéfovia vedia dokonale zavádzať klientov, či budú to isté aplikovať aj na zamestnancov. Odpoveď som dostala ešte v ten istý deň. Žiadali od nás, aby sme sa pred každým opustením pracovného miesta odhlásili zo systému, a to aj pri návšteve WC alebo dodržiavaní pitného režimu. Zámienka bola, že čím menej budeme zalogovaní, tým vyššia bude variabilná zložka nášho platu, ktorá závisí od pomeru času a predaja. To je síce pravda, ale už nepovedali, že mi za daný čas nepreplatia fixnú zložku platu (za 15 minút zhruba 0,80 €, pričom za rovnaký čas by mi variabilná zložka priniesla možno 0,003 €). Do štyroch dní som sa samozrejme naučila program, z ktorého sa treba odhlasovať, oklamať.
 
Ďalším zavádzaním bolo tzv. povýšenie v rámci priorít. Pozorovala som u kolegov, že sa vždy tešili, keď im v pláne práce svietilo, že ich povýšili z priority 5 na 4. V skutočnosti to znamenalo iba toľko, že sa od nich očakával vyšší predaj za hodinu, a keby ho nesplnili, tak poletia. Nerozumiem, prečo si to neuvedomovali.
 
Veľmi ma však prekvapil postoj niektorých najmä starších kolegov. Jasne si pamätám ženu, čo mala pokazený deň, lebo nič nepredala, ale robilo jej radosť, že som na tom s predajom ešte horšie, tak si sadala každé ráno v call centre ku mne. Bola schopná obťažovať ma celú zmenu tým, že nejaká zákazníčka je „krava“, lebo rekonštruovala dom a tam by sa jej hodil parný čistič a ona ho nekúpila. Zaujímavá bola aj kolegyňa, čo po nástupe do práce zapínala počítač 20 minút, pýtala sa ma, ako funguje myš, a o mesiac už každý deň cez obednú pauzu falošne trúchlila, že dnes predala „len“ za 300 € (na porovnanie, cena tovaru, ktorý som predala ja, nedosiahla takú výšku za dva mesiace môjho pôsobenia dokopy...).
 
Všimla som si, že táto práca rozdeľuje kolektív na dve skupiny ľudí: na tých, ktorí sa hnali za ziskom a úspech iných im kazil deň, a na tých, ktorým kazil deň úspech všetkých, lebo vedeli, že nasilu predávajú absolútne zbytočnosti ľuďom, ktorí sa kvôli tomu dostávajú do problémov. Raz mi kolegyňa rozprávala, že mali na recepcii rodinu, ktorá ich vyslovene prosila, aby ich babku vymazali z databázy, lebo nakupuje rad radom všetko, čo jej ponúknu, a chodia im kvôli tomu domov exekúcie. Nemohli to urobiť, lebo by to šlo proti zisku firmy. Druhá skupina sa z logických príčin dlho v tomto zamestnaní neudrží. V priebehu dvoch mesiacov, čo som tam pracovala, prišlo po mne asi 25 nových ľudí.
 
Najodpornejším prejavom zamestnaneckej rivality bolo presúvanie agresívnych klientov (čo kričia, vyhrážajú sa žalobami, vulgárne nadávajú) na kolegov, ktorí majú väčší úspech. Keď vám taký klient povie, že nemá čas, poviete, že zavoláte zajtra. Na zajtra ho potom v systéme priradíte niekomu inému, čím mu vlastne vedome pokazíte individuálne štatistiky a variabilnú zložku platu.
 
Čo sa týka kolektívu, bola som zo začiatku nadmieru spokojná, hoci čím menej som predávala, tým sa vzťahy ľudí ku mne zhoršovali. Chápem, že niekto túto prácu vezme z existenčných dôvodov alebo preto, lebo nič iné nezohnal, no prehnané nadchnutie sa pre robotu v tomto zamestnaní nepochopím.
 
Čo si o tom myslieť?
 
Z práce som odišla po dvoch mesiacoch. Už som nezvládala tlak zo strany kolegov a šéfov na vyšší predaj a výčitky svedomia za tých pár vecí, čo sa mi podarilo nanútiť zákazníkom, keď mi na chrbát dýchala šéfka a kontrolovala, ako efektívne presviedčam. (Bola zavesená na odposluchu a za chrbtom mi diktovala, čo mám presne hovoriť, aby som zákazníčku zmanipulovala.)
 
Operátori sú však pracujúci ako každý iný. Telefonáty od ľudí, ktorí od nás niečo chcú a ktorých nepoznáme, dokážu byť nepríjemné, no aj tak by sme mali chápať širšie súvislosti ako len naše pohodlie. Telemarketingové prieskumy a predaje sú z hľadiska zasahovania do súkromia osôb jednou z najnepríjemnejších foriem marketingu. Vo všeobecnosti nie je táto práca z uvedených dôvodov veľmi obľúbená. Sama som bola šokovaná, kam až sú niektorí zamestnanci schopní kvôli zisku zájsť a ako dokonale dokážu využiť vyvolávanie emócii a falošnú empatiu v prospech firmy.
 
Na jednej strane firma diktovala, ako sa máme správať počas pracovnej doby, na strane druhej sa dá len veľmi ťažko ovplyvniť to, ako človek prácu vnútorne prežíva a do akej miery sa individuálne (ne)stotožňuje s tým, čo robí. Keď som v priebehu tých dvoch mesiacov spomenula niektorým mojim známym, že by som rada odtiaľ odišla, bolo mi povedané, že nemám vymýšľať, že je to práca ako každá iná a nemám do toho pliesť pocity. Okrem pocitu spokojnosti, keď mi príde výplata na účet... Prípadne reagovali, že podobné praktiky sú v dnešnom svete bežné. To je síce pravda, ale bežné neznamená správne. To sa tak jednoducho chápať nedá. Buď si človek zvolí za prioritu svoj zisk a zisk firmy, alebo chce byť čestný a nechce druhým robiť to, čomu je sám nerád vystavovaný. Samozrejme, že sú pre mňa, ako aj pre ostatných ľudí v dnešnej dobe, peniaze dôležité, ale nie je to natoľko dôležitá hodnota, aby som jej prispôsobovala svoje zásady a charakter.
 
Ako sa teda zachovať, keď sa nás aj rozhodol niekto obťažovať reklamou? Najúčinnejšie je slušne a úprimne povedať: „Nie, ďakujem, nemám záujem“. Je možné, že vám na to operátor povie, že ešte vám žiadne produkty nepredstavil, tak ako môžete vedieť, že nemáte záujem. Nič nie je účinnejšie ako slušnosť a úprimnosť. Ak by ste klamali a povedali, že teraz nemáte čas, operátor si to zaznačí a bude vám volať opäť, a to niekoľkokrát. Ak vás to však obťažuje a chcete mať pokoj, najlepšie je slušne poprosiť o vymazanie z databázy klientov.
 
Počas môjho relatívne dlhého pôsobenia v reklamnom odvetví som si všimla (na oboch pracoviskách), že ľudia, s ktorými som telefonovala, mali tendenciu správať sa inak pri telefonickej komunikácii so mnou ako cudzím človekom, a inak v skutočnosti – do telefónu boli arogantnejší, sebeckejší a vulgárnejší. Neuvedomujú si, že hovoria s ľuďmi, ktorí marketingové prieskumy a predaj cez telefón nevymysleli a že to sú s najväčšou pravdepodobnosťou študenti, ktorí inú prácu nezohnali. Keď som si raz vypočula spŕšku vulgarizmov na svoju osobu, že ako si dovoľujem danú pani obťažovať, ospravedlnila som sa jej a povedala, že tam iba pracujem. Odporučila mi nájsť si lepšiu robotu, lebo ju otravujem. Vtedy som mala 15 rokov. Teraz som nezamestnaná a každý deň si hľadám prácu. Zatiaľ „ešte len“ tretí mesiac...
 
Agnes Sečová












Diskusia

Vitajte v diskusii k článku. Cieľom diskusie je navzájom sa deliť o svoje pohľady na tému, skúsenosti a nejasnosti.
Ďakujeme, že v diskusii komunikujete s úmyslom konštruktívnosti, vzájomnej pomoci a úcty. Všetka komunikácia, ktorá ma iné ciele, bude presunutá tam, kam patrí - do smetného koša.

Pridaj pr?spevok








 
ODPORÚČAME



(píš s diakritikou)

SPRÁVY

Stanovisko zväzu Priama akcia ku klimatickému štrajku 22. októbra 2021
22.10.2021 Keď sme sa zúčastňovali klimatických štrajkov v roku 2019, netušili sme, že ďalšie protesty ochromí pandémia. A keď prišla pandémia, vyzeralo to, že so zdanlivým útlmom niektorých odvetví príde aj isté, aspoň minimálne zlepšenie stavu planéty. Ukázalo sa však, že v skutočnosti sme na tom ešte horšie, ako sme sa domnievali. Posledné dva roky potvrdili, že ak existuje nádej, nevyhnutné zmeny sa budú musieť dotknúť skutočných príčin problémov. A oveľa viac ako iba dotknúť. Kapitalizmus a systém rozhodovania prostredníctvom štátu musí skončiť na smetisku dejín a my musíme vybudovať niečo lepšie.

3x VÝZVA zväzu Priama akcia ohľadom nevyplácania miezd
05.10.2021 1. Dlhuje ti zamestnávateľ mzdu? OZVI SA NÁM!
2. Pozitívne skúsenosti? PODEĽ SA O NE!
3. Informovanie o probléme a možnostiach, ako sa brániť. ZAPOJ SA!


Začína fungovať „Infoshop a archív radikálnej literatúry Malatesta” v Šuranoch
22.09.2021 Projekty takéhoto typu sú na Slovensku zriedkavé a zvyčajne sú doménou hlavného mesta, takže pozvanie zúčastniť sa na otvorení Infoshopu Malatesta v Šuranoch sme prijali s potešením. Oficiálne otvorenie sprevádzala dvojdňová akcia s názvom „Iný víkend!“. V piatok (17.9.) sa skôr diskutovalo, sobota bola venovaná hudobnej produkcii.

Aktuálna situácia ohľadom zbierky pre afganských anarchistov a anarchistky
14.09.2021 Od začiatku zbierky prešli tri týždne a udialo sa toho veľa, takže by sme sa chceli podeliť o najaktuálnejšie informácie.

Prezentácia a infostánky – Bystro fest, festival Povstanie Pokračuje, Mestský akčný kemp
03.09.2021 Prinášame krátke info o troch akciách, na ktorých sme sa zúčastnili za posledný týždeň.

V solidarite s protestujúcimi v Kolumbii - kontaktuj konzula v Bratislave (+vzor e-mailu)
18.05.2021 O situácii v Kolumbii nedávno informovala naša sesterská organizácia ULET (Priatelia MAP) a ďalšie kolektívy. Skrátenú verziu ich prehlásenia dnes publikoval kolektív Zdola. Okrem informovanosti však môžeme urobiť aj viac - vyjadriť svoj protest zástupcovi Kolumbie na Slovensku.

Ani Izrael, ani Palestína
18.05.2021 Zverejňujeme preklad prehlásenia WSA, našej sesterskej organizácie z USA (Priatelia MAP), s názvom „Za ukončenie izraelských útokov na Gazu! Za spoločný boj proti rasizmu a militarizmu!“

Vyšiel prvomájový špeciál časopisu Burič venovaný anarchosyndikalizmu
02.05.2021 Anarchistická informačná skupina AlterNativE zo Šurian začala začiatkom roka vydávať časopis Burič. V poradí už tretie číslo je venované Prvému máju a anarchosyndikalizmu. Publikácia je výsledkom spolupráce rôznych jednotlivcov, AlterNativE a nášho zväzu. Dá sa stiahnuť z uloz.to v PDF v dvoch verziách (na tlač a na čítanie).

Apart – viac než len knižnica! Nový komunitný priestor pre politiku a umenie v Bratislave
30.04.2021 V apríli otvorila svoje dvere knižnica v novom kultúrnom priestore kolektívu Apart so zámerom skĺbiť politiku a umenie. Ako sme sa však dozvedeli počas osobnej návštevy, v pláne je oveľa viac ako len verejná čitáreň so študovňou.

Najbližšie otvorené stretnutie bude 26. septembra
07.09.2020 Po júnovom stretnutí sa ďalšie otvorené stretnutie zväzu Priama akcia uskutoční v sobotu 26. septembra o 17:00 v bratislavskom Bystre. Budeme hovoriť o tom, ako by sme si navzájom vedeli pomôcť pri riešení problémov v regióne a ako podporiť aktivity, ktoré už prebiehajú. Budeme radi aj keď prídeš do diskusie s hocijakým vlastným bodom. Na stretnutí tiež budú naše propagačné materiály a publikácie. Môžeš si zobrať napríklad nálepky ku kampani venovanej koronakríze či brožúru „Ako sme si poradili s problémami v práci: Spory Priamej akcie 2015-2019“. Tešíme sa na stretnutie!

Najnovšie číslo Kapitálu aj s naším článkom o štrajkoch v školstve
13.03.2020 Redakcia časopisu Kapitál nás požiadala o príspevok k téme neposlušnosť a výsledkom je osobne ladený článok našej členky. „V rokoch 2012 a 2016 som sa ako učiteľka na jednom z bratislavských gymnázií zúčastnila protestov a štrajkov v školstve. Štrajk v roku 2012 sa stal jedným z najznámejších vyjadrení nespokojnosti pracujúcich v novodobých dejinách Slovenska. Zároveň bol predzvesťou štrajku v roku 2016, ktorý sa dá bezpochyby označiť za bezprecedentný prejav nezávislosti od klasických odborov.“

(Ne)voliť nestačí – Po voľbách sa nič nekončí
26.02.2020 Už o niekoľko dní sa na základe výsledkov volieb začne vytvárať koaličná vláda a my si vypočujeme, že teraz treba čakať. Najprv na prvých sto dní, ako je zvykom, potom do polovice volebného obdobia, a napokon na ďalšie voľby. Štátne inštitúcie a firmy budú robiť všetko preto, aby v novej situácii čo najefektívnejšie presadili svoje záujmy cez vlastné organizácie a kontakty. A my zatiaľ (znova) prestaneme existovať.

(Ne)voliť nestačí – Voliť či nevoliť? O čom sú voľby
18.02.2020 Pozastavme sa na chvíľu ani nie tak nad odpoveďou na túto otázku, ale nad tým, ako uvažujeme v období pred voľbami a ako vlastne funguje zastupiteľská demokracia.

Otvorené stretnutie v deň volieb – program akcie
17.02.2020 S blížiacim sa termínom predvolebného otvoreného stretnutia v Bratislave aktualizujeme jeho program.

(Ne)voliť nestačí - Organizovanie sa
11.02.2020 V práci aj v bežnom živote riešime problémy väčšinou bez toho, aby sme sa nejako špeciálne organizovali. Keď chceme na niečo poukázať alebo sa niekoho zastať, vieme to urobiť v podstate hocikedy. Stačí trocha zdravého rozumu a odvahy. Je však veľa problémov, ktoré sa dajú len ťažko vyriešiť bez skutočnej organizácie a plánovania.

Ďalšie>>
Vlastníci servera a domény priamaakcia.sk nezodpovedajú za obsah zverejnených príspevkov a nemusia sa s nimi stotožňovať.
Log in