Priama akcia je solidárny zväz pracujúcich,
ktorý sa sústreďuje na riešenie problémov
na pracovisku a v komunite, a na organizovanie solidárnych akcií za práva a požiadavky
pracujúcich na Slovensku aj v zahraničí. Od roku 2000 je sekciou Medzinárodnej asociácie pracujúcich (MAP), ktorá v súčasnosti združuje zväzy a skupiny z 21 krajín sveta.

Protest proti zasadaniu WTO na striebornom plátne – recenzia filmu Battle in Seattle

14. október 2008

V lete 2007 vznikol v Hollywoode celovečerný film o udalosti, ktorá je jednými preceňovaná a inými zatracovaná. Ako môže vyznieť na striebornom plátne film o protestoch proti zasadaniu WTO v Seattli, ku ktorým došlo 30. novembra až 3. decembra 1999? Asi nie sme jediní, kto si položil túto otázku, keď sme sa dozvedeli o filme Battle in Seattle, ktorý sa v septembri 2008 dostal do kín v USA.

„Ako to vyznie?“ To je otázka, ktorá láka azda všetky názorové tábory, nech už majú na udalosti v Seattli akýkoľvek názor a človek sa len ťažko ubráni počiatočným obavám či predsudkom. Tento film však nie je o tom, kto z protestujúcich má pravdu. A už vôbec nie je o anarchistoch. Nejde do hĺbky. Na druhej strane, netlačí na diváka a necháva ho premýšľať. Udalosti zobrazuje citlivo, nesnaží sa manipulovať a tlačiť k zaujatiu konkrétneho názoru.

Battle in Seattle rozpráva príbehy rôznych ľudí na rôznych stranách „barikády“, pričom sa snaží v každom nájsť niečo ľudské. Nejde tu o to, že „fízli sú poslušní roboti, ktorí splnia každý príkaz, politici urobia čokoľvek, aby si zachovali tvár, a dopekla s WTO“. Avšak nejde tu ani o „všetci sme na jednej lodi, tak skúsme hľadať spoločnú reč“. Plusom je aj spôsob podania situácií, ktoré v nás vzbudzujú silné pocity. Kto videl dokumenty o protestoch proti WTO, MMF, či Svetovej banke, vždy v nich okrem politiky našiel aj emócie. Tie nájde aj tu. Nie však nanútené. Ak čakáte drsnú rockovú hudbu alebo nadupané beaty pri scénach so zásahmi polície, ktoré by vo vás vyvolávali chuť kričať od zúfalstva alebo hnevu, budete sklamaní. Hudby je tu málo, naopak veľký priestor dostalo spievanie, hranie a skandovanie protestujúcich, čo veľmi dobre dotvára atmosféru celého filmu.

Herecké výkony sú minimálne na úrovni. Rozhodne nevyrušujú a u niektorých z hercov sú prekvapivo dobré. Hlavné postavy pôsobia vo filme trochu zjednodušene, no tvorcom sa podarilo zachovať v nich to podstatné, za čo im patria body k dobru. Negatívom pre nás bolo vykreslenie charakteru a motivácie niektorých z organizátorov protestu. Napríklad motivácia jedného z hlavných organizátorov môže pôsobiť skôr ako snaha o súkromné zadosťučinenie. Namietať by sa dalo aj proti zjednodušenému podaniu organizácie celého protestu, ale keďže ide o filmové a nie dokumentárne spracovanie, dá sa to do istej miery prehliadnuť.

Tým, že Battle in Seattle sa stále dá označiť za politický film, budú reakcie naň odlišné podľa toho, aké (politické) názory má divák. Niekomu sa nebude páčiť, iní v ňom uvidia dobrý priestor pre diskusie o problémoch kapitalizmu, represie, násilia atď. Aj keď sa film snaží poskytnúť čo najviac informácií o pozadí protestov, ľudia, ktorí o nich vedia málo, budú mať pravdepodobne stále určitú „čiernu dieru“ v tom, čo sa dialo. Napríklad scéna, v ktorej odbory smerujú svoj pochod mimo zóny protestov a aktivisti sa ich snažia získať na podporu blokád, môže byť dosť nezrozumiteľná. Aj policajnú provokáciu budú inak vnímať ľudia, ktorí vedia, že je to taktika používaná pravidelne s cieľom vyburcovať demonštrantov, aby sa pridali k ničeniu majetku a útokom na políciu, a ľudia, ktorí si pomyslia, že ide len o ojedinelé riešenie kritickej situácie. Podobných scén je vo filme pravdepodobne viac. Zatiaľ čo pre niekoho to môžu byť maličkosti, v realite ide o vážne problémy, pred ktorými stoja rôzni sociálni aktivisti. Kvôli takýmto „drobnostiam“ sme si radšej deň predtým pozreli dokument This Is What Democracy Looks Like (ktorý sa dá zohnať s českými titulkami napríklad v Červeno-Čiernej distribúcii). Ten približuje protesty prostredníctvom rozhovorov s protestujúcimi, organizátormi, odborármi, komunitnými aktivistami a právnikmi. Konieckoncov, zábery z neho sa viackrát objavia aj v samotnom Battle in Seattle. Môže dobre poslúžiť ako zdroj pre pochopenie viacerých súvislostí. Či už pred filmom alebo po ňom. Navyše, je fajn pozrieť si ho znova po rokoch, aby si človek pripomenul, čo sa dialo, a vedel lepšie porozumieť protestom, ktoré sa udiali po Seattli.

Z filmárskeho hľadiska je Battle in Seattle určite dobre spracovaným, nakrúteným a zahraným filmom. Z hľadiska politického... Nuž... Kto vie, aké boli ciele väčšiny protestujúcich v Seattli, asi nemá prečo tento film zatracovať. Komu neprekážajú slogany ako Fair Trade (Spravodlivý obchod) či kritika kapitalizmu namiesto snahy odstrániť ho, tomu nebude prekážať ani tento film. Kto ich vníma ako reformistické, podobne bude vnímať aj tento film. Tu by sme však chceli povedať, že dobrý politický film môže mať rôznorodý politický odkaz, a Battle in Seattle poskytuje základ, ktorý umožňuje konštruktívne predstaviť vlastný pohľad. Priam si to pýta. Verejné premietanie a diskusia, publikovanie úvahy o zmysle zobrazených udalostí a osobné diskusie s ľuďmi, s ktorými si film pozrieš, sú len niektoré z možností.

Michal a Nadia
(PA-Bratislava)

Diskusia

Vitajte v diskusii k článku. Cieľom diskusie je navzájom sa deliť o svoje pohľady na tému, skúsenosti a nejasnosti.
Ďakujeme, že v diskusii komunikujete s úmyslom konštruktívnosti, vzájomnej pomoci a úcty. Všetka komunikácia, ktorá ma iné ciele, bude presunutá tam, kam patrí - do smetného koša.

Re: 2008-10-14 | 20:55:03 | wsk
reaguj na pr?spevok n/a
tu si mozete stiahnut tento film, snad tu nikto nebude mat problem s copyleftom ;)

Pridaj pr?spevok

ODPORÚČAME

(píš s diakritikou)

SPRÁVY

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Trnave (1.2.)
17.01.2023 Streda 1. februára o 18:00 v Kubiku! Otvorené stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí majú problémy v práci (napríklad ale nielen nevyplatené mzdy) a chcú ich aktívne riešiť, alebo chcú prispieť do diskusie inou témou či sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Na mieste budú aj naše propagačné materiály a publikácie. FB podujatie tu.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Košiciach (14.1.)
04.01.2023 Pozývame na prvé novoročné otvorené stretnutie v klube Collosseum v sobotu 14. januára o 10:00. Otvorené stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí majú problémy v práci (napríklad ale nielen nevyplatené mzdy) a chcú ich aktívne riešiť, prípadne chcú prispieť do diskusie inou témou alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Na mieste budú aj naše propagačné materiály a publikácie. FB podujatie tu.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Bratislave (18.1.)
13.12.2022 Streda 18. januára o 19:00 v Kalabe! Otvorené stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí majú problémy v práci (napríklad ale nielen nevyplatené mzdy) a chcú ich aktívne riešiť, prípadne chcú prispieť do diskusie inou témou alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Na mieste budú aj naše propagačné materiály a publikácie. FB podujatie tu.

Zbližovanie organizácií MAP v Ázii a Tichomorí
05.12.2022 Počas víkendu 12. a 13. novembra sa konalo v Jakarte stretnutie našich kamarátov a kamarátok z organizácií MAP z celého ázijsko-tichomorského regiónu. Zazneli prezentácie o situácii v Austrálii, Indii, Indonézii a na Filipínach. Počas diskusií sa preberalo široké spektrum tém: právny status kasty v Indii a jej vzťah k triednemu boju, vyhliadky na anarchosyndikalistické organizovanie na Filipínach či situácia migrujúcich pracujúcich v Singapure.

PODCHODY „Priechody pre chodcov“ - benefičný album na podporu zväzu Priama akcia
28.11.2022 Podchody je anarcho-dub-poetry projekt. Ide o mix proletárskej poézie a dub muziky. 5 songov, cca 12 minút. Príspevkom na bandcampe môžeš podporiť zväz Priama akcia.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Bratislave (16.11.)
30.10.2022 Posledné tohtoročné stretnutie v Bratislave sa uskutoční v stredu 16. novembra o 19:00 v Kalabe na Zámockej 5. Stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí chcú aktívne riešiť problémy v práci (napríklad, ale nielen nevyplatené mzdy), prispieť do diskusie vlastnou témou, návrhom na činnosť alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít.

Kampaň zväzu ZSP proti predajniam Żabka a pomoc ukrajinským pracujúcim
16.10.2022 Zväz ZSP vo Varšave začal Medzinárodný týždeň proti nevyplácaniu miezd priamou akciou v predajni Żabka a plánuje aj akcie s ukrajinskými pracujúcimi. V oboch prípadoch ide o dlžné mzdy.

K útoku z 12. októbra
13.10.2022 Je náročné nájsť slová, ktoré by vyjadrili náš hnev a smútok po včerajšom útoku. V týchto ťažkých chvíľach myslíme na ľudí, ktorých včerajšok zasiahol najviac.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Trnave a Bratislave (27. a 28.10.)
13.10.2022 V októbri sa vidíme nielen v komunitnom centre Kalab, ale aj v trnavskom Kubiku. Stretnutia sú určené pre ľudí, ktorí majú problémy v práci (napríklad ale nielen nevyplatené mzdy) a chcú ich aktívne riešiť, prípadne chcú prispieť do diskusie inou témou alebo sa zapojiť do prebiehajúcich a plánovaných aktivít. Stretnutia v júli a septembri v Bratislave boli konštruktívne a s nápadmi na nové aktivity (ktoré sa nakoniec aj zrealizovali) prišli aj ľudia, s ktorými sme sa videli prvýkrát. Dúfame, že podobne tomu bude aj v Trnave. Vidíme sa vo štvrtok 27.10. v Kubiku na Štefánikovej 4 alebo v piatok 28.10. v Kalabe na Zámockej 5. Obe stretnutia sa začínajú o 18:00.

Zväz ZSP uspel v spore o nevyplatenú mzdu s kníhkupectvom vo Varšave
10.10.2022 Kníhkupectvo v štvrti Muranów meškalo od marca s výplatou mzdy bývalej zamestnankyni. Tá sa rozhodla dožadovať sa dlžných peňazí spoločne so Zväzom syndikalistov Poľska a vo výzve, ktorú poslali šéfovi, spomenuli aj chystanú kampaň poukazujúcu na pracovné praktiky v kníhkupectve. Zamestnávateľ reagoval takmer okamžite a peniaze previedol na účet.

Aktualizácia o situácii väzneného Kirilla Ukrajinceva, aktivistu odborov Kuriér v Rusku
05.10.2022 Vo štvrtok 22. septembra bola Kirillovi predĺžená vyšetrovacia väzba do 19. októbra. Hrozí mu až päť rokov väzenia za „zvolanie alebo účasť na nepovolenom zhromaždení viac ako dvakrát v priebehu 180 dní“. Za jeho prepustenie a zrušenie všetkých obvinení prebehlo vo viacerých ruských mestách niekoľko menších protestných akcií a solidaritu vyjadrili aj viaceré organizácie a osoby v zahraničí vrátane nášho zväzu a ďalších zväzov združených v Medzinárodnej asociácii pracujúcich.

Úskalia organizovania sa na pracoviskách (Liptovský Mikuláš, 22.9.)
05.09.2022 Vo štvrtok 22. septembra o 18:00 sa v Liptovskom Mikuláši zúčastníme na diskusii venovanej problémom spojeným s organizovaním sa na pracoviskách (v pôvodnom termíne 14. apríla sa uskutočniť nemohla). Akciu organizuje vo svojich priestoroch na Námestí osloboditeľov 1 občianske združenie Diera do sveta (web, FB).

V Košiciach sa uskutočnilo ďalšie otvorené stretnutie zväzu Priama akcia
30.08.2022 Vo štvrtok 11.8. sa uskutočnilo druhé tohtoročné otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v Košiciach. Tentoraz bolo oveľa početnejšie ako naposledy a väčšinu ľudí sme doteraz nepoznali. Okrem činnosti a histórii zväzu sa hovorilo o zlepšení propagácie, nadchádzajúcich komunálnych voľbách, podujatiach v Košiciach pri príležitosti stého výročia založenia Medzinárodnej asociácie pracujúcich atď.

Otvorené stretnutie zväzu Priama akcia v komunitnom centre Kalab (28.9., BA)
22.08.2022 Na júlovom stretnutí v Kalabe sme spoznali nových ľudí a vznikol na ňom nápad organizovať piknik, kde vznikol priestor na diskusie a spoznávanie sa s ďalšími ľuďmi. To nás povzbudilo k zorganizovaniu ďalšieho stretnutia už v septembri, konkrétne v stredu 28.9. o 18:30 opäť v Kalabe na Zámockej 5. S vlastným bodom na stretnutie môžeš prísť aj ty. Zámerom je diskutovať o tom, ako by sme si navzájom vedeli pomôcť pri riešení problémov, s ktorými sa stretávame, a ako podporiť existujúce aktivity. Okrem tém, s ktorými prídu samotní ľudia, budeme určite hovoriť aj o aktivitách k októbrovému Medzinárodnému týždňu proti nevyplácaniu miezd. Na mieste budú aj naše propagačné materiály a .

Grilovačka vo Viedni
14.08.2022 Nedeľa 7. augusta, Viedeň, slnečné popoludnie, záhrada rodinného domu a v tieni stromov zhruba 15 kamarátov a kamarátok zo zväzu WAS (Viedenský zväz pracujúcich) pri griloch a ohnisku.

Ďalšie>>